Ik ben zelf een creatief persoon en maak video’s voor mijn YouTube kanaal. Dit kanaal is tegelijkertijd ook mijn bedrijfje aangezien ik geld verdien met sponsors & advertenties. Tegelijkertijd vind ik het moeilijk als creatief persoon mijn bedrijfje te professionaliseren. Ook merk ik dat ik soms niet hard genoeg ben, of in andere woorden, niet zakelijk genoeg ben. Omdat ik in mijn dagelijkse omgang vele creatieve artiesten tegenkom is het me opgevallen dat ik niet de enige ben. Veel mensen die ik tegenkom vinden het makkelijk om prachtige creaties te maken of schrijven fantastische scripts, essays of boeken. Maar wanneer het aankomt op boekhouding en zakelijk instinct vinden ze het moeilijk.

Verkopen

In dit artikel wil ik een aantal tips geven voor creatieve mensen over het voeren van een eigen bedrijfje rondom je creativiteit. Het eerste onderwerp waar ik over wil praten is verkopen. Heel veel mensen in de creatieve sector hebben moeite met geld vragen voor hun werk. Zo merkte ik dat mijn vriendin het makkelijker vindt om sieraden gratis te maken voor vrienden en familie dan dat ze haar sieraden verkoopt. Soms voelt ze dat haar sieraden niet goed genoeg zijn om geld voor te vragen. Deze onzekerheid komt bij veel creatieve mensen voor.

Daarom is het belangrijk dat creatieve mensen leren verkopen. Creatieve mensen moeten geld vragen voor hun werk zodat ze vertrouwen krijgen in de verkoop van hun creaties.

Automatisering

Wanneer je als creatieveling je bedrijfje opbouwt moet er veel gebeuren buiten slechts je creaties maken. Je zult een website nodig hebben, met klanten moeten omgaan, contracten moeten opstellen een boekhouding voeren. Je kunt delen automatiseren. Als je veel vragen krijgt over de email kun je bijvoorbeeld een chatbot op je website gebruiken die vragen van bezoekers beantwoordt. Tegelijkertijd is het me al eerder opgevallen dat veel creatieve mensen niet al te overzichtelijk zijn. Dit kan problemen opleveren wanneer het gaat om het voeren van een boekhouding. Daarom raad ik creatieve mensen altijd aan een freelancer hiervoor in te huren of tenminste een goede onlinedienst te gebruiken die het makkelijk en overzichtelijk maakt.

Veel mensen denken dat het onmogelijk is om goed geld te verdienen als creatieve artiest maar niks is minder waar. In de wereld van sociale media is het ontzettend makkelijk om je werk te promoten en uiteindelijk ook te verkopen. Het is voor creatieve mensen alleen belangrijk om een beetje een zakelijk instinct te ontwikkelen.